fredag 31 januari 2014

Kesobullar

Bakade dessa bullar med keso i efter ett recept jag hittade i en Hembakat tidskrift. De är riktigt nyttiga och var saftiga och goda om kanske lite smaklösa. Men om man har en stark ost eller korv på så blir det gott.



Kesobullar

ca 18 stycken

50 g jäst
4 dl ljummet vatten
250 gram keso
3 msk neutral olja
2 tsk salt
6 dl rågsikt
6-8 dl vetemjöl
1 dl solrosfrön till degen plus lite att toppa med

1. Smula jästen i en bunke och rör ut den med ljummet vatten.

2. Tillsätt alla ingredienserna och arbeta ihop till en smidig deg. Låt degen jäsa i ca 40 min. ( Jag jäser alltid mitt bröd i en plastbunke med lock på.)

3.Ta upp degen på mjölat bord och forma den till en rulle. Dela degen i 18 bitar och forma dem till runda bullar.

4. Lägg på plåtar med bakplåtspapper och låt jäsa under bakduk i ca 30 min. Innan de ska in i ugnen penslade jag dem med vatten och strödde på solroskärnor.

5. Sätt ugnen på 225 grader C.

6. Grädda bröden mitt i ugnen i ca 10-12 min.

Inga kommentarer: