lördag 1 februari 2014

Elvis Presley cupcakes

Lånade Leilas bok" Hello cupcake" och hittade ett recept som hette Elvis Presley cupcake. Eftersom jag ville göra nåt mer med min öppnade jordnötssmör burk så tyckte jag det här receptet passade bra. Då vi bara är 4 i familjen tycket jag det kändes dumt att göra 12 cupcakes ( blir säkert fler) så jag hittade ett recept där en tjej halverat receptet på ett bra sätt, så jag gick lite efter det receptet. Det viktigaste som jag ändrade var att jag inte hade några jordnötter i mina muffins. Mina blev inte så höga som hennes men jag gjorde väl nåt fel, goda blev de i alla fall och mastiga.


 
Elvis Presley Cupcakes 6 st  ( jag fick 8)
1 ekologiskt ägg
1, 25 dl socker
½ tsk vaniljsocker
25 g smör
½ dl gräddfil
1,75 dl mjöl
½ tsk bakpulver
1/2 tsk salt
50 g ljus god choklad
2 msk kakao
1 msk kallt kaffe
1 banan

Glasyr:
1/4 dl jordnötssmör (kan man enkelt göra själv genom att mixa ca. 1 dl jordnötter och ca. ½ tsk matolja i en mixer först och sedan med stavmixer tills det blir en krämig massa).
1, 25 dl florsocker
1 msk kakao
½ tsk vaniljsocker
50 g philadelphiaost
½ msk kaffe

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
1. Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt.
2. Smält smöret och blanda därefter ner gräddfilen i smöret och rör sedan ner allt i äggsmeten.
3. Blanda mjöl, bakpulver och salt. Vänd ner det i äggsmeten.
4. Smält chokladen i ett vattenbad eller micro och rör ner det i smeten tillsammans med kakaon.
5. Mosa bananen och rör ner den i smeten.
6. Sätt formar i en muffinsplåt och ha smet i dem.
7. Grädda i ca. 15-20 minuter.
Låt dem kallna helt innan du glaserar dem.

Glasyr:
  1. Rör jordnötssmör, florsocker, kakao, vaniljsocker och philadelphiaost krämigt.
  2. Tillsätt kaffe och vispa frostingen krämig med elvisp.
  3. Bred frostingen på kakorna och garnera med kokos.


Inga kommentarer: