tisdag 18 maj 2010

Min lilla Vilja 2


Jag fick åka upp till förlossningen efter en kort visit på special BB då det visade sig att jag krävde mycket syrgas och de hade inget syrgasuttag på special BB. Jag fick hälsa på vår lilla tjej liggandes i sängen första dagen. Var nog bara där några minuter, orkade inte mer. Dagen efter var fredagen den 13 mars och vår bröllopsdag. Vi var så glada att vi fött i Linköping men se den lilla lyckan som varar.
Läkarna från neonatalen kom nämligen in till mitt rum och sa att hon var allvarligt sjuk och borde föras till Astrid Lindgrens barnsjukhus ( där precis ett barn dött/dödats?) för att opereras i magen. jag skulle åka med men började kräka galla och fick vara kvar men David åkte efter henne i bilen till Stockholm. Hon opererades nästan direkt hon kom upp av Magnus som sen på kvällen hade sin livs date med en känd dam.
Jag mådde jättedåligt både fysikst och psykiskt och kunde inte åka till Stockholm. De fick sätta en sond för att få stopp på mina kräkningar och de röntgade mina tarmar och lungor. På söndagen den 15 mars kunde jag äntligen åka upp med bårtransport och då opererades hon igen. På vägen dit var jag livrädd att operationen skulle ha gått dåligt och att hon dött.
Special BB på KS var ingen hit och jag längtade tills jag kunde bo med David på föräldravåningen. Under tiden blev hon dålig igen och en tredje operation utfördes av Magnus igen då han tog ut hela tarmpaketet och såg något han aldrig sett förrut på en sån liten bebis. Tolvfingertarmen hade dött plus en stor bit av tunntarmen så han fick ta bort så mycket han kunde men ändå lämna kvar en bit död tarm för någonstans på tolvfingertarmen går gallgången in m.m livsviktiga ingångar från organen.
När han pratade med oss efteråt fick jag en känsla av att det inte skulle behövas fler operationer, han tänkte nog nej för hon kommer att dö (har han sagt efteråt). Men hon blev bättre men behövde en operation till några dagar efteråt för att stänga hålet i magen som de lämnat öppet för att se hur tarmen läkte plus att det var svullet och svårt att få in alla tarmar igen.
Vår dotter som vi gav namnet Vilja redan innan hon åkte till Stockholm (för den första läkaren som tog hand om henne tyckte hon hade en enorm livs Vilja) trotsade läkarvetenskapen och överlevde sina fyra operationer.

Inga kommentarer: